Skolelærere er meget glade for at få en oversigt over udformningen af regneopgaver i nyere dansk regnepædagogisk historie. Den lyder sådan:
1950:
En landmand sælger en sæk kartofler for 20 kroner. Produktionsomkostningerne er 4/5 heraf. Beregn fortjenesten.
1960:
En landmand sælger en sæk kartofler for 20 kroner. Produktionsomkostningerne er 16 kroner. Beregn fortjenesten.
1970:
En landmand sælger en kartoffelmængde (K) for en pengemængde (G). G er mængden af elementer for hvilket glæder, at G er en krone. I stregform må du for mængden G lave tyve små streger: //////////////////// – én for hver krone. Produktionsomkostningsmængden (E) er fire streger mindre end mængden G. Tegn billedet af mængden E som delmængde af mængden G, og opgiv løsningsmængden (fortjenstmængden) i antal streger. Du skulle da gerne få 16 streger: ////////////////.
1980:
En landmand sælger en sæk kartofler for 20 kroner. Produktionsomkostningerne er 4/5 heraf = 16 kroner. Fortjenesten er 1/5 = 4 kroner. Understreg ordet kartofler og diskuter det med din sidemand (m/k).
1987:
En landmand producerer en sæk kartofler. For at holde sit personlige overskud unødvendigt højt, gøder han med NPK og belaster derved vort fælles miljø med bl.a. fiskedød til følge. Dan dig din egen mening om landmanden – og tegn et 3D-billede af en dræbt ørred på din PC.
1992:
En landmand undlader at producere en sæk kartofler til en værdi af 20 ECU. I stedet braklægger han marken og modtager resten af sit liv et tilskud fra EF på 4 ECU pr. sæk ikke-producerede kartofler. Forklar hvorfor mere end 100.000 mennesker i Afrika vil dø af sult i år.