At organisere informationsstrømmen i et stort foretagende, således at det rette budskab når frem også til medarbejderen på gulvet, er en svær sag. – Læs blot hvorledes det kan gå:
DIREKTØREN TIL VICEDIREKTØREN:
“I morgen kl. 9.00 indtræffer, som du ved, en solformørkelse. Det er jo ikke noget, man får at se hver dag. Saml derfor personalet i almindelig påklædning nede i gården. Så kan vi sammen iagttage denne sjældne hændelse, og jeg vil selv give oplysninger om fænomenet. Hvis det regner, er det jo ikke så godt. Så vil jeg foreslå, at vi mødes i kantinen”.
VICEDIREKTØREN TIL SALGSCHEFEN:
“På direktørens anmodning indtræffer der i morgen kl. 9.00 en solformørkelse. Hvis det regner, kan vi ikke se noget i almindelig påklædning, men så gennemfører vi solens forsvinden i kantinen. Altså noget vi ikke får at se hver dag.
SALGSCHEFEN TIL PRODUKTCHEFERNE:
“Efter direktørens anmodning forsvinder solen i morgen kl. 9.00 i almindelig påklædning og det gennemføres i kantinen. Direktøren bestemmer, om det skal regne. Altså ikke noget man får at se hver dag.
PRODUKTCHEFEN TIL SIN NÆRMESTE MEDARBEJDER:
“Hvis det regner i morgen kl. 9.00 i kantinen, altså noget man ikke får at se hver dag, så forsvinder vores direktør i almindelig påklædning”.
MEDARBEJDEREN TIL SINE KOLLEGER:
“I morgen skal vores direktør forsvinde.
Det er en skam, at man ikke får det at se hver dag!”